Wielki Reset – dlaczego dotyczy administracji?, 23.05.2024 r.

W trakcie sesji chcemy przybliżyć pojęcie Wielkiego Resetu tj. złożonego zjawiska, opartego na zainicjowanym realnym procesie, wykreowanym w masowych przekazach ostatnich lat i wkalkulowanym w zachodzące od dekad, a nawet stuleci, zmiany globalne. Wielki Reset posiada wielopoziomową i wieloaspektową architekturę, a zarazem cyfrową i sieciową infrastrukturę. Od zewnątrz przejawia się w gwałtownych przeobrażeniach niemal w każdej sferze życia społecznego i gospodarczego, zaś od wewnątrz opiera się na stymulowanych przepływach informacyjnych, innowacyjnych i finansowych. Wyzwanie dla administracji stanowi umiejętność pogodzenia – w ramach realizacji zadań publicznych – różnorodnych unormowań, zaleceń, standardów, wskaźników, wytycznych i parametrów agend Wielkiego Resetu (jak np. Agenda 2030) z interesem publicznym i dobrem wspólnym wszystkich obywateli.

ADRESAT WYDARZENIA

Wydarzenie adresowane jest do kadry kierowniczej, menedżerów na co dzień zarządzających organizacjami publicznymi oraz do wszystkich osób zainteresowanych tematyką Wielkiego Resetu w kontekście wyzwań dla administracji publicznej.

PARTNER

Sesja organizowana jest we współpracy z Wydziałem Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej, w ramach projektu: „Architektura i infrastruktura Wielkiego Resetu – studium transformacji ku cywilizacji informacyjnej”.

MIEJSCE

Krajowa Szkoła Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego
ul. Wawelska 56, 00-922 Warszawa

Sesja stacjonarna, s. AULA

PROGRAM

9:30 – 10:00      Rejestracja

10:00 – 10:10    Otwarcie

  • Wojciech Federczyk, Dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego
  • dr hab. Jacek Janowski, prof. PW, Kierownik Projektu Architektura i infrastruktura Wielkiego Resetu – studium transformacji ku cywilizacji informacyjnej”

10:10 – 11:10   Prezentacje

  • Wyzwania prawne i technologiczne dla administracji publicznej związanez Wielkim Resetem, dr hab. Jacek Janowski, prof. PW
  • Automatyzacja decyzji a ochrona danych osobowych, dr hab. Paweł Fajgielski, prof. KUL
  • Polityka gospodarcza Zielonego Ładu – wymiar samorządowy, prof. dr hab. Andrzej Miszczuk

11:10 – 12:10   Panel dyskusyjny

Wielki Reset w zarządzaniu publicznym. Jak wykorzystać szanse i jak zarządzać ryzykiem?

  • dr hab. Grzegorz Sibiga, prof. PAN
  • prof. dr hab. Janusz Niczyporuk
  • dr hab. Joanna Pawlikowska, prof. UwB

Moderator, dr hab. Karol Dobrzeniecki, prof. UMK

12:10 – 12:30  Przerwa

12:30 – 15:00  Warsztaty

  • Miniwarsztat 1: Open Source i cyberbezpieczeństwo – praktyczne problemy z wdrażaniem Dyrektywy UE, inż. Radosław Maliszewski
  • Miniwarsztat 2: Zrównoważony rozwój – praktyczne problemy z wdrażaniem unijnej regulacji (SFDR), lic. Dominik Janowski
PREZENTACJE

1. Wyzwania prawne i technologiczne dla administracji publicznej związane z Wielkim Resetem

dr hab. Jacek Janowski prof. ucz. – pracownik badawczo-dydaktyczny Zakładu Nauk o Administracji i Bezpieczeństwie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej.  W latach 2004-2016 Kierownik Pracowni Informatyki Prawniczej na Wydziale Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Pracował także w Katedrze Teorii Organizacji i Kierownictwa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (UMCS) w Lublinie.

Autor 6 recenzowanych monografii naukowych z zakresu problematyki bezpośrednio objętej projektem „Architektura i infrastruktura Wielkiego Resetu – studium transformacji ku cywilizacji informacyjnej”. Autor pierwszego tomu studium oraz założeń pozostałych tomów prezentujących wyniki projektu. Obecne zainteresowania naukowe dr hab. J. Janowskiego koncentrują się wokół rozległych zagadnień informatyczno-prawnych i politologiczno-ekonomicznych, a wywodzą się z wcześniejszych badań filozoficzno-prawnych. Zainteresowania te znalazły wyraz w opublikowanych pracach, dotyczących: podpisu elektronicznego, elektronicznego obrotu prawnego, handlu elektronicznego, administracji elektronicznej technologii informacyjnej dla prawników i administratywistów, informatyki prawniczej, cybernetycznej kultury prawnej oraz cywilizacji informacyjnej. Tematyka ta została systemowo zaprezentowana w następujących publikacjach: Transformacja w kierunku cywilizacji informacyjnej. Od etycznej do technicznej metody życia społecznego, Identyfikacja cywilizacji informacyjnej. Technologiczno-ideologiczna destrukcja życia społecznego, Trendy cywilizacji informacyjnej. Nowy technototalitarny porządek świata, Filozofia cywilizacji informacyjnej, Filozofia prawa cywilizacji informacyjnej oraz Kierunki filozofii prawa cywilizacji informacyjnej.

2. Automatyzacja decyzji a ochrona danych osobowych

dr hab. Paweł Fajgielski prof. ucz. – pracownik badawczo-dydaktyczny Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Doktor habilitowany nauk prawnych, prof. KUL, kierownik Centrum Prawa Technologii Informacyjnych i Ochrony Danych na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Specjalizuje się w problematyce prawnej ochrony danych osobowych, prawa technologii informacyjnych oraz prawa administracyjnego.

Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych dotyczących ochrony danych osobowych, w tym monografii: Informacja w administracji publicznej, Ochrona danych osobowych w telekomunikacji – aspekty prawne, Kontrola przetwarzania i ochrony danych osobowych. Studium teoretyczno – prawne oraz Ochrona danych osobowych w administracji, współautorem komentarza do ustawy o ochronie danych osobowych z roku 1997 (wspólnie z prof. Januszem Bartą i prof. Ryszardem Markiewiczem) oraz autorem komentarza do ogólnego rozporządzenia o ochronie danych i ustawy o ochronie danych osobowych z roku 2018, a także podręcznika akademickiego: Prawo ochrony danych osobowych – zarys wykładu. Prowadzi wykłady i szkolenia dotyczące prawnych aspektów ochrony danych osobowych. W latach 2013-2014 pełnił funkcję przewodniczącego Rady Naukowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W latach 2016-2018 był członkiem Grupy Ekspertów Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych ds. wdrożenia RODO. W latach 2010-2019 pełnił funkcję Kierownika Katedry Prawa Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL, natomiast w latach 2015-2020 był pełnomocnikiem Rektora KUL ds. ochrony danych osobowych.

3. Polityka gospodarcza Zielonego Ładu – wymiar samorządowy

dr hab. Karol Dobrzeniecki prof. ucz. – pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Od 2021 – główny specjalista w Sieci Badawczej Łukasiewicz. Od 2019 r. profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 2017 r. starszy specjalista ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu RP. W latach 2016-2018 członek Rady ds. Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji. Od 2011 r. radca prawny prowadzący kancelarię specjalizującą się w prawie autorskim, własności intelektualnej, prawie nowych technologii. Od 2010 r. arbiter w Sądzie Polubownym przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji.

Autor ponad stu artykułów naukowych, monografii, dzieł zbiorowych z zakresu prawa nowych technologii, teorii prawa oraz wykładni prawa. Ekspert Narodowego Centrum Prawno-Informatycznego. Prowadził wykłady uniwersyteckie z prawa bezpieczeństwa informacji, przestępczości komputerowej. Wykonawca grantów Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Prelegent na licznych międzynarodowych konferencjach naukowych i światowych kongresach filozofii prawa.

PANELIŚCI

dr hab. Grzegorz Sibiga, prof. PAN

dr hab. nauk prawnych, kierownik Zakładu Prawa Administracyjnego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, członek Kolegium Dyrektorskiego oraz kierownik Studiów Podyplomowych „Wykonywanie funkcji inspektora ochrony danych” w INP PAN, adwokat.

Pozostaje członkiem rad programowych czasopism naukowych i branżowych, w tym „Prawo Mediów Elektronicznych”, „Informacje w administracji publicznej”, „ABI Expert” oraz „IT w Administracji”. Jest członkiem-założycielem SABI-Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych oraz członkiem Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej (SEAP) i Stowarzyszenia Prawa Nowych Technologii (SPNP). Przewodniczący Rady Naukowej SABI.

Zainteresowania badawcze: prawo administracyjne, w szczególności ochrona danych osobowych, prawa do informacji publicznej, ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, elektroniczna administracja i procedury administracyjne.

Sporządzał opinie i brał udział w pracach legislacyjnych dotyczących przepisów prawa administracyjnego na zlecenie właściwych ministerstw oraz Biura Analiz Sejmowych.

prof. dr hab. Janusz Niczyporuk

Sędzia Sądu Najwyższego orzekający w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych od 10 października 2018 r.; prof. dr hab., kierownik Katedry Postępowania Administracyjnego UMCS; naukowo specjalizuje się w prawie i postępowaniu administracyjnym.

Na jego osiągnięcia naukowo-badawcze składa się 120 publikacji naukowych i udział w wielu projektach badawczo – rozwojowych. W 2018 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora nauk prawnych – w uznaniu osiągnięć naukowo-badawczych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa administracyjnego, w tym między innymi monografii Podmiotowość administracyjnoprawna.

dr hab. Joanna Pawlikowska, prof. UwB

Adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, w szczególności w prawie autorskim.

WARSZTATY

Miniwarsztat 1: Open Source i cyberbezpieczeństwo – praktyczne problemy z wdrażaniem Dyrektywy UE, inż. Radosław Maliszewski

inż. Radosław Maliszewski – informatyk z 15 letnim doświadczeniem, przedsiębiorca, wdrożeniowiec. Od 2018 roku prowadzi firmę informatyczną skupiającą się na outsourcingu informatycznym. Wśród jego klientów znajdują się małe i średnie podmioty. Głównym profilem działalności firmy jest budowa bezpiecznej infrastruktury informatycznej w przedsiębiorstwach. Specjalizuje się we wdrażaniu oprogramowania otwartoźródłowego (Open source) i zastępowaniu produktów komercyjnych zmodyfikowanymi produktami o otwartym kodzie w celu obniżenia kosztów działalności przedsiębiorstwa (brak opłat licencyjnych) oraz uzyskania wyższego poziomu bezpieczeństwa z powodu możliwości audytu kodu źródłowego.

Warsztat ma na celu przybliżenie uczestnikom możliwości zastosowania oprogramowania open source w administracji publicznej oraz zachęcenie do jego wykorzystania w kontekście wdrażania dyrektywy NIS2. W trakcie warsztatu uczestnicy będą mogli zapoznać się z narzędziami oraz przykładami zastosowań open source w takich obszarach jak zarządzanie dokumentacją, komunikacja z mieszkańcami, analiza danych czy też systemy informatyczne wspierające działania urzędów. Omówione zostaną korzyści z wdrażania oprogramowania open source: oszczędności finansowe, zwiększenie efektywności oraz transparentności przy zapewnieniu wymaganego prawem poziomu cyberbezpieczeństwa.

Miniwarsztat 2: Zrównoważony rozwój – praktyczne problemy z wdrażaniem unijnej regulacji (SFDR),  lic. Dominik Janowski

Dominik Janowski, Absolwent stosunków międzynarodowych i student V roku prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Doświadczenie zdobywał Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz dziale bankowości i finansów międzynarodowej kancelarii prawnej Dentons. W swojej pracy zajmuje się prawem unijnym i regulacjami w obszarze ESG, skupiając się na Rozporządzeniu SFDR.

Celem warsztatu jest pogłębienie wiedzy w zakresie obowiązujących w Polsce unijnych regulacji z obszaru zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia SFDR. W ramach warsztatu omówione zostaną najważniejsze akty prawne dotykające zagadnień ESG. W dyskusji poruszone zostaną również ustalenia najnowszego raportu CFA Society Poland 2024 pt. „Raport Pragmatyzm czy ideały? ESG w polskich funduszach inwestycyjnych”, w tym problemy wynikające z wdrażania na polskim rynku finansowym przedmiotowych regulacji.

ZGŁOSZENIA

Zgłoszenia na spotkanie i warsztaty przyjmujemy do 21 maja br., za pośrednictwem formularza rejestracyjnego. Link do formularza.

Link będzie aktywny do 21 maja 2024 r. (do godz. 14:00), po tym terminie rejestracja zostanie zakończona.

Miejsca na warsztatach są limitowane. Osoby zarejestrowane na warsztaty otrzymają potwierdzenie udziału najpóźniej na 2 dni przed datą wydarzenia. Prosimy, aby rejestrować się tylko na jeden warsztat.

Udział w spotkaniu i miniwarsztatach jest bezpłatny.