Poprawa komunikacji urzędników z obywatelami, język urzędowy i przykłady dobrych praktyk z Polski i ze świata były głównymi tematami warsztatów zorganizowanych w ramach Forum Zarządzania Publicznego.
Warsztaty
Podczas spotkania „Kiedy obywatel rozumie urzędnika? – dobre praktyki instytucji publicznych w komunikacji z klientami”, które odbyło sie w KSAP 29 czerwca br., zostały zaprezentowane rozwiązania sprzyjające poprawie komunikacji z obywatelami, w tym dobre praktyki w zakresie upraszczania pism i formularzy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz Izbie Skarbowej w Poznaniu.
Licznie zgoromadzeni goście wysłuchali również dyskusji poświęconej sposobom usprawnień komunikacji z odbiorcami. W paneu dyskusyjnym ekspertów i praktyków udział wzięli:
- Eliza Czerwińska z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego,
- Edyta Kotlarz, naczelnik Wydziału Komunikacji i Organizacji DSC KPRM,
- Dr Tomasz Piekot z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego,
- Barbara Owsiak, wicedyrektor Gabinetu Prezesa ZUS.
Uczestnicy spotkania wzięli także udział w miniwarsztatach zorganizowanych we współpracy z Pracownią Poprawnej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego.
Program
09:30 – 10:00 Rejestracja
10:00 – 10:20 Otwarcie
- Dr Wojciech Federczyk, Dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego
- Dobrosław Dowiat-Urbański, Szef Służby Cywilnej
- Dr Iwona Wieczorek, Dyrektor Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego
- Grzegorz Mroczek, Dyrektor Generalny MUW
- Mariusz Jedynak, Członek Zarządu ZUS
10:20 – 11:00 Prezentacje dobrych praktyk
- Prosto z ZUS, czyli prostszy język i formularze
Barbara Owsiak, Wicedyrektor Gabinetu Prezesa
Anna Osińska, Departament Świadczeń Emerytalno-Rentowych
Eliza Krawczyk, Departament Zasiłków
Paweł Kikosicki, Departament Obsługi Klientów - Przyjazne formularze podnoszą wpływy podatkowe
Małgorzata Orlińska, Naczelnik Wydziału Spraw Wierzycielskich i Rachunkowości Podatkowej, Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
11:00 – 12:00 Panel dyskusyjny z udziałem ekspertów
Moderator: Dr Marcin Sakowicz, KSAP
- Eliza Czerwińska, Mazowiecki Urząd Wojewódzki
- Edyta Kotlarz, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Organizacji, Departament Służby Cywilnej, KPRM
- Dr Tomasz Piekot, Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego
- Barbara Owsiak, Wicedyrektor Gabinetu Prezesa ZUS
12:00 – 12:30 Przerwa kawowa
12:30 – 15:30 Miniwarsztat
Kiedy obywatel rozumie urzędnika? – dobre praktyki instytucji publicznych w komunikacji z klientami, Zespół Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego