W trakcie spotkania 25 czerwca br. (wtorek) chcemy przybliżyć oraz zrozumieć najmłodsze pokolenie, ich potrzeby oraz spojrzenie na świat i ważne kwestie życiowe. Zaprezentujemy najważniejsze wnioski z raportu „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?”. Ponadto przedstawione zostaną doświadczenia Urzędu Komunikacji Elektronicznej z młodymi pracownikami i kandydatami do pracy. Zapraszamy także do dyskusji panelowej: Jak angażować młodych ludzi w administracji publicznej? Natomiast w trakcie pierwszego miniwarsztatu uczestnicy będą wspólnie wypracowywać założenia kultury organizacyjnej urzędu na miarę pokolenia Z, przy wykorzystaniu gry symulacyjnej – „Łowisko”, Pracowni Gier Szkoleniowych. Z kolei w trakcie drugiego warsztatu uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób zarządzać zróżnicowanym wiekowo zespołem, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pracowników pokolenia najmłodszych oraz dojrzałych 50+.
ADRESAT WYDARZENIA
Wydarzenie adresowane jest do kadry kierowniczej, menedżerów na co dzień zarządzających organizacjami publicznymi oraz do wszystkich osób zainteresowanych tematyką zarządzania zasobami ludzkimi i angażowania młodego pokolenia w administracji publicznej.
MIEJSCE
Krajowa Szkoła Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego
ul. Wawelska 56, 00-922 Warszawa
Sesja stacjonarna, s. AULA,
25.06.2024 r. (wtorek), godz. 10:00- 15:30
PROGRAM
9:30 – 10:00 Rejestracja
10:00 – 10:10 Otwarcie
- Małgorzata Bywanis-Jodlińska, Dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego
10:10 – 11:10 Prezentacje
- Jakie są polskie Zetki? Raport ekspercki o młodej generacji, dr Alina Landowska, Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet SWPS
- Pokolenie Z w urzędzie – doświadczenia Urzędu Komunikacji Elektronicznej z młodymi pracownikami i kandydatami do pracy, Bartosz Szota, Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej
11:10 – 12:10 Panel dyskusyjny
Jak angażować ludzi młodych w administracji publicznej?
- Paulina Bukowska, Główny Specjalista, Wydział Kształtowania Polityki Spójności, Departament Strategii, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
- Joanna Kencler, Dyrektor Biura Zarządzania Kapitałem Ludzkim, Ministerstwo Klimatu i Środowiska
- Artur Krawczyk, Naczelnik Wydziału Analiz Fiskalnych, Departament Polityki Makroekonomicznej, Ministerstwo Finansów
- Tadeusz Reimus, konsultant, psycholog, trener KSAP
Moderator, dr Marcin Sakowicz, Doradca Dyrektora KSAP
12:10 – 12:30 Przerwa
12:30 – 15:00 Warsztaty
- Miniwarsztat 1: Kultura organizacyjna urzędu na miarę pokolenia Z, dr Anna Jaroń – trener i Doradca Dyrektora Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Filip Tomaszewski – współzałożyciel Pracowni Gier Szkoleniowych.
- Miniwarsztat 2: Od boomersa do zoomersa i odrotnie czyli zarządzanie wiekiem w administracji publicznej, konsultant, psycholog, trener KSAP.
PREZENTACJE
1. Jakie są polskie Zetki? Raport ekspercki o młodej generacji – (prezentacja)
dr Alina Landowska – pracownik badawczo-dydaktyczny Zakładu Nauk o Administracji i Bezpieczeństwie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej.

Alina Landowska jest adiunktem USWPS oraz współpracownikiem Centrum Gospodarki Światowej UKSW, gdzie prowadzi badania w obszarze dyskursu społeczno-ekonomicznego. Ponadto od ponad 15 lat pracuje w międzynarodowym środowisku, angażując się w budowanie partnerskich relacji dla rozwoju Polski. Jej doświadczenie obejmuje różne poziomy działania – od regionalnego, poprzez krajowy (m.in. członek Korpusu Dyplomatycznego Prezydencji RP w Radzie UE), po reprezentowanie Pracodawców RP w Business and Industry Advisory Committee (BIAC) przy OECD (2016-2018) oraz w International Council for Small Business przy ONZ (obecnie).
Bartosz Szota

Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Urzędnik służby cywilnej z wieloletnim doświadczeniem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Autor rozprawy doktorskiej „Zarządzanie talentami w urzędach zatrudniających członków korpusu służby cywilnej„.
PANELIŚCI
Paulina Bukowska

Absolwentka XXXII Promocji Rudolf Weigl w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu studiowała prawo oraz stosunki międzynarodowe, a także ukończyła studia podyplomowe z zakresu public relations (SGH) oraz służby zagranicznej i międzynarodowej (UAM). W 2021 r. uzyskała tytuł radcy prawnego przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Poznaniu, a w 2022 r. tytuł urzędnika mianowanego służby cywilnej.
W sektorze prywatnym zdobywała doświadczenie w działach prawnych międzynarodowych spółek z branży FMCG, logistycznej oraz budowlanej. Obecnie pracuje w Departamencie Strategii w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, zajmując się polityką spójności oraz zagadnieniami międzynarodowymi. Praktykę zagraniczną zdobywała podczas staży w Ambasadzie RP w Nowym Delhi oraz w Stałych Przedstawicielstwach RP w Genewie i Brukseli.
Joanna Kencler

Urzędniczka służby cywilnej, od początku kariery zawodowej (tj. od 2001 r.) związana ze służbą cywilną. Obecnie dyrektorka Biura Zarządzania Kapitałem Ludzkim w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Prowadzi politykę personalną w instytucji zatrudniającej ok. 1000 pracowników o różnych profilach zawodowych. Nadzoruje prowadzenie spraw pracowniczych związanych z nawiązaniem, trwaniem i rozwiązaniem stosunku pracy. Współpracuje i doradza menadżerom w tym zakresie. Kieruje i uczestniczy w zespołach projektowych realizujących różnorodne działania w obszarze zarządzania ludźmi. Odpowiada także za politykę wynagradzania i zarządza budżetem na wynagrodzenia.
Od wielu lat głównym obszarem jej działalności zawodowej jest zarządzanie zasobami ludzkimi. Wynika to z jej przekonania, że ludzie są najważniejszym zasobem organizacji. Właściwy dobór pracowników, dbałość o ich rozwój zawodowy i osobisty oraz motywację to istotne czynniki sukcesu organizacji. Takie myślenie przełożyła na konkretne działania tworząc, uczestnicząc, rozwijając i nadzorując procesy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, m.in. opis i ocena stanowiska pracy, selekcja i rekrutacja, proces adaptacji, okresowa ocena pracowników, ich rozwój i motywacja. Jest zwolenniczką pracy zespołowej, która dzięki synergii talentów, wiedzy, umiejętności i postaw przynosi zazwyczaj bardzo dobre rezultaty.
Artur Krawczyk

Analityk danych, zainteresowany prowadzeniem polityk publicznych w duchu 'evidence-based policy’. Od siedmiu lat związany z sektorem publicznym na szczeblu centralnym. Doświadczenie zdobywał w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Ministerstwie Zdrowia i Ministerstwie Finansów. Pracował m.in. przy programowaniu polityk rozwoju, analizach przemysłu i innowacji, Mapach Potrzeb Zdrowotnych, Polskim Ładzie i licznych ewaluacjach polityk publicznych. Od niedawna naczelnik wydziału Analiz Fiskalnych w Ministerstwie Finansów, kierujący młodym zespołem analityków odpowiedzialnych za ocenę ex-ante reform podatkowo-składkowych.
Tadeusz Reimus

Praktykujący psychoterapeuta w nurcie integratywnym, konsultant i trener KSAP, akredytowany coach International Coach Federation na poziomie PCC (Professional Certified Coach); z wykształcenia i powołania psycholog.
Absolwent filozofii i psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendysta Uniwersytetu w Tilburgu, Holandia. Od 20 lat wprowadza zmiany w zespołach i organizacjach. Zarządza zespołem psychoterapeutów w linii wsparcia psychologicznego www.mhhelpline.com. Jego doświadczenie zawodowe to 20 lat pracy psychoterapeutycznej, około 20000 godzin przeprowadzonych szkoleń, 10000 godzin konsultacji i ponad 5000 godzin akredytowanych coachingów. Bywa wykładowcą akademickim, autorem strategicznych dokumentów, facylitatorem. Koordynuje projekty strategiczne dla biznesu i sektora rządowego. Współautor „Strategii rozwojowej dla służby publicznej w latach 2008-2010.
WARSZTATY
Miniwarsztat 1: Kultura organizacyjna urzędu na miarę pokolenia Z
Elastyczny czas pracy, zgodność z wartościami instytucji, udogodnienia technologiczne czy równowaga między pracą a życiem osobistym – to najczęstsze oczekiwania, otwarcie postulowane przez przedstawicieli pokolenia Z wobec pracodawców. Budowanie kultury organizacyjnej, spełniającej m.in. te założenia to nieodzowny element strategii kadrowych, organizacji myślących w długoterminowych kategoriach.
Jak sprostać tym wymaganiom? Jak budować kulturę organizacyjną urzędu, która będzie atrakcyjna dla najbardziej obiecujących talentów pokolenia Z, jednocześnie dbając o utrzymanie wieloletnich pracowników z bogatym doświadczeniem? Te pytania postawimy na warsztacie Kultura organizacyjna urzędu na miarę pokolenia Z, realizowanym w ramach Forum Zarządzania Publicznego w KSAP.
Odpowiedzi szukać będziemy przy wsparciu gry symulacyjnej Pracowni Gier Szkoleniowych, o tytule „Łowisko”. Gra jest metaforą organizacji i jej działania w zróżnicowanych zespołach z różnorodnymi ludźmi. Zarządzanie obszarem połowu ryb będzie doskonałą okazją do interaktywnego doświadczenia przez uczestników współpracy i jej wyzwań. W ramach rozgrywki uczestnicy warsztatu zastanowią się nad nowymi kierunkami rozwoju swoich urzędów, dowiedzą się jak wypracowywać wspólne i spójne wartości organizacji i pracowników reprezentujących różne pokolenia, wzmocnią swoje kompetencje w obszarze budowania relacji w zespole i efektywnej komunikacji oraz poszerzą umiejętności wypracowywania strategicznych celów zespołu i wyboru strategii zarządczej w ich osiąganiu.
Osadzona w tematyce ESG (Environmental Social Governance) gra „Łowisko” oferuje unikalną perspektywę spojrzenia na ogólne założenia kultury organizacyjnej przez pryzmat świadomości ekologicznej i społecznej. Jest to istotny wątek akcentowany przez przedstawicieli młodego pokolenia, z którym mierzą się współczesne organizacje próbując przenosić go do swoich strategii. Zapraszamy do rozmowy o celach niezbędnych dla zrównoważonego rozwoju, w kontekście budowania kultury organizacyjnej urzędu na miarę pokolenia Z.
Warsztat poprowadzą:
dr Anna Jaroń

Certyfikowany trener i Doradca Dyrektora Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Jest ekspertem i konsultantem metod nauczania dorosłych i programów szkoleniowo-rozwojowych, w tym szczególnie programów dla urzędników administracji publicznej. W Krajowej Szkole pełniła rolę kierownika międzynarodowego projektu SYNERGIA – sieć współpracy i wymiany doświadczeń urzędników wysokiego szczebla z Europy Środkowej i Wschodniej. Autorka materiałów szkoleniowych i trenerka projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+ „Trenerzy edukatorzy w sektorze publicznym” i „Techniki coachingowe w sektorze publicznym jako narzędzie doskonalenia usług publicznych.”
Filip Tomaszewski

Współzałożyciel i dyrektor finansowy Pracowni Gier Szkoleniowych. Jest współautorem uznanych na rynku polskim i światowym gier spod znaku Pracowni, m.in. Archipelago, Strike Fighter i ProfitQuest. Filip jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Gier i Symulacji ISAGA.
Miniwarsztat 2: Od boomersa do zoomersa i odrotnie czyli zarządzanie wiekiem w administracji publicznej
Celem warsztatu jest zdobycie praktycznej wiedzy w zakresie strategicznego zarządzania personelem z uwzględnieniem różnic wiekowych pracowników. Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób zarządzać zróżnicowanym wiekowo zespołem, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pracowników pokolenia z (25-) i dojrzałych 50+, aby w optymalny sposób wykorzystać wiedzę, doświadczenie, zaangażowanie pracowników
Warsztat poprowadzi:
Tadeusz Reimus
Informacja w zakładce PANELIŚCI.
ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia na spotkanie i warsztaty przyjmujemy do 24 czerwca br., za pośrednictwem formularza rejestracyjnego. Link do formularza.
Link będzie aktywny do 24 czerwca 2024 r. (do godz. 14:00), po tym terminie rejestracja zostanie zakończona.
Miejsca na warsztatach są limitowane. Osoby zarejestrowane na warsztaty otrzymają potwierdzenie udziału najpóźniej na 1 dzień przed datą wydarzenia. Prosimy, aby rejestrować się tylko na jeden warsztat.
Udział w spotkaniu i miniwarsztatach jest bezpłatny.