JAK MIERZYĆ i DOSKONALIĆ EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁAŃ? Ład organizacyjny w instytucji publicznej.

E – Środowisko (z ang. environmental)

S – Społeczna odpowiedzialność (z ang. social responsibility)

G – Ład korporacyjny (z ang. corporate governance)

Zapraszamy na spotkanie Forum Zarządzania Publicznego, JAK MIERZYĆ i DOSKONALIĆ EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁAŃ? Ład organizacyjny w instytucji publicznej.

Sesja odbędzie się 1 kwietnia br. (wtorek), w godz. 10:00-15:00, stacjonarnie, w KSAP.

Celem sesji jest wymiana doświadczeń i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jak możemy zwiększać efektywność i sprawność działania organizacji publicznych przy zapewnieniu wysokiej jakości usług publicznych?

W trakcie sesji chcemy przybliżyć istotę efektywności oraz sprawności współczesnej organizacji publicznej. Powiemy jakie są możliwe sposoby i jak warto prezentować efekty oraz korzyści funkcjonowania instytucji publicznych. Pokażemy doświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w doskonaleniu realizacji zadań i podnoszeniu poziomu usług.

Zapraszamy także do dyskusji panelowej: Jak mierzyć i doskonalić efektywność działań instytucji publicznych? Po panelu zapraszamy na trzy miniwarsztaty. W trakcie pierwszego, uczestnicy zapoznają się z założeniami i wypracują kluczowe kroki oraz warunki do budowy ładu projektowego i procesowego w organizacjach sektora publicznego.  Drugi miniwarsztat pozwoli zapoznać się z metodami planowania, pomiaru i usprawniania procesów w instytucjach publicznych. Wreszcie, w trzecim miniwarsztatcie odpowiemy wspólnie m.in. na pytanie jakie metody i techniki audytowe mogą skutecznie zwiększać efektywność i wspomagać usprawnianie procesów w instytucjach publicznych.

ADRESAT WYDARZENIA

Wydarzenie adresowane jest do kadry kierowniczej, menedżerów na co dzień zarządzających organizacjami publicznymi, przedstawicieli komórek odpowiedzialnych za organizację, kontrolę zarządczą, audyt instytucji oraz do wszystkich osób zainteresowanych tematyką ładu organizacyjnego i sprawności działania instytucji publicznych.

MIEJSCE

Krajowa Szkoła Administracji Publicznej
ul. Wawelska 56, 00-922 Warszawa

Sesja stacjonarna

01.04.2025 r. (wtorek), godz. 10:00- 15:00 

PROGRAM

 9:30 – 10:00  Rejestracja

10:00 – 10:10  Otwarcie

  • Małgorzata Bywanis-Jodlińska, Dyrektor KSAP
  • Zbigniew Derdziuk, Prezes ZUS

10:10 – 11:00  Prezentacje

  • Sprawność. Gdzie szukać dźwigni, która uruchomi zmianę? Sławomir Wysocki, Konsultant, Ekspert ds. zarządzania w administracji publicznej

  • Jak doskonalić poziom usług dla klientów instytucji publicznych? Doświadczenia ZUS z systemu pomiaru realizacji zadań, Dorota Słowik, Dyrektor Departamentu Kontrolingu, ZUS

11:00 – 12:00   Panel dyskusyjny

Jak mierzyć i doskonalić efektywność działań instytucji publicznych?

  • Zbigniew Derdziuk, Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
  • Marzena Kujawa, Audytor wewnętrzny (MF, CGAP), Kierownik Zespołu Audytu Wewnętrznego, Wielkopolski Urząd Wojewódzki
  • Marta Kuzawińska, Dyrektorka Departamentu Służby Cywilnej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
  • Monika Rzepecka, Dyrektor Generalny, Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin
    i Nasiennictwa
  • Sławomir Wysocki, Konsultant, Ekspert ds zarządzania w administracji publicznej

Moderator, dr Marcin Sakowicz, Doradca Dyrektora KSAP

12:10 – 12:30  Przerwa

12:30 – 15:00  Miniwarsztaty

  • Budowanie ładu projektowego i procesowego w organizacjach sektora publicznego, prof. Jacek Strojny, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska

  • Jak planować, mierzyć efektywność i usprawniać procesy w instytucjach publicznych?, Sławomir Wysocki, Konsultant, Ekspert ds. zarządzania w administracji publicznej

  • Jak zwiększyć sprawność i efektywność instytucji publicznych przy współpracy z audytorem wewnętrznym?, Marzena Kujawa,  Audytor wewnętrzny (MF, CGAP), Kierownik Zespołu Audytu Wewnętrznego, Wielkopolski Urząd Wojewódzki

PREZENTACJE

1. Sprawność. Gdzie szukać dźwigni, która uruchomi zmianę?

Sławomir Wysocki

Jest konsultantem z wieloletnim doświadczeniem z zakresu zarządzania i rozwoju organizacji sektora publicznego. Kierował (1993-97) projektami badawczo-doradczymi z zakresu reform administracji publicznej. Brał udział w pracach nad reformą administracji publicznej w roli doradcy Pełnomocnika Rządu ds. Reform Ustrojowych Państwa, Zastępcy i Dyrektora Departamentu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Pełnił funkcję sekretarza – ze strony rządu – Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wspiera organizacje sektora publicznego w projektowaniu zmian sposobów zarządzania oraz wdrażał wraz z nimi projekty w tym zakresie – szereg innowacyjnych praktyk w administracji publicznej dot. m.in. podejścia nastawionego na jakość usług i oczekiwania klienta. Współtworzył największy projekt z zakresu zarządzania w administracji publicznej – pn. „Procesy, cele, kompetencje – zintegrowane zarządzanie w urzędzie”. Jest ekspertem w zakresie stosowania modelu CAF. Pomagał ponad 150 urzędom przeprowadzić całościowe procesy samooceny zarządzania z zastosowaniem modelu CAF. Od ponad 5 lat współpracuje ze Związkiem Miast Polskich. Współtworzył innowacyjną platformę jaką jest System Monitorowania Usług Publicznych https://smup.gov.pl/.

2. Jak doskonalić poziom usług dla klientów instytucji publicznych? Doświadczenia ZUS z systemu pomiaru realizacji zadań

Dorota Słowik

Dyrektor Departamentu Kontrolingu, odpowiedzialna m.in. za kontrolę zarządczą, strategię ZUS, zarządzanie portfelem projektów, zarządzanie procesowe i analizy efektywnościowe. Koncentruje się na wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań, wspierających efektywne zarządzanie i poprawę jakości usług. Zwolenniczka zrównoważonego rozwoju oraz wykorzystania innowacji w dążeniu do poprawy efektywności funkcjonowania organizacji i zapewnienia wysokiej jakości usług dla klientów.

PANELIŚCI

Zbigniew Derdziuk

Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), ekspert w dziedzinie finansów, zarządzania i ubezpieczeń. Od 1989 r. pracował w administracji publicznej, pełniąc w tym czasie wysokie funkcje w rządzie. Był ministrem w rządzie Donalda Tuska, a także sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w rządach Jerzego Buzka i Kazimierza Marcinkiewicza.

W latach 2009–2015 kierował ZUS. Za jego kadencji wprowadzono Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS), elektroniczne zwolnienia lekarskie e-ZLA oraz nowoczesne zarządzanie, zmieniając wizerunek Zakładu. Był przewodniczącym Komisji Kontroli Międzynarodowego Stowarzyszenia Zabezpieczenia Społecznego ISSA z siedzibą w Genewie. W kwietniu br. ponownie powołany na stanowisko prezesa ZUS. Obecnie jest przewodniczącym Komitetu Sterującego Europejskiej Sieci ISSA (IEN), członkiem Biura ISSA oraz przewodniczącym Komisji Technicznej ISSA ds. ubezpieczeń z tytułu starości, niezdolności do pracy i śmierci żywiciela. Ponadto pracował w bankowości (m.in. mBank, Bank Pocztowy i PKO BP), mediach i konsultingu m.in. w Ukrainie. 

Marzena Kujawa

Swoją pracę w sektorze publicznym rozpoczęła w 1996 roku. Jest certyfikowanym audytorem wewnętrznym, z ponad 23-letnim doświadczeniem pracy w audycie wewnętrznym. Posiada zarówno krajowe, jak i międzynarodowe uprawnienia do wykonywania zawodu audytora wewnętrznego, a także uprawnienia do przeprowadzania oceny zewnętrznej funkcji audytu wewnętrznego. Jest również certyfikowanym trenerem oraz wykładowcą akademickim. Propaguje proaktywne podejście do wypełniania funkcji audytu wewnętrznego. Absolwentka Wydziału Ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie kontroli i audytu w gospodarce i w administracji. Jest popularyzatorką wiedzy o audycie wewnętrznym i pasjonatką rozwoju osobistego. Stworzyła „Przestrzeń Audytu” – miejsce w przestrzeni internetowej, w której rozwój zawodowy łączy się z rozwojem osobistym.

Marta Kuzawińska

Dyrektorka Departamentu Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Swoją pracę w służbie cywilnej rozpoczęła w 2005 roku w Urzędzie Służby Cywilnej. Od tego czasu była zaangażowana w zadania służby cywilnej w różnych rolach, w tym jako koordynatorka projektów rozwojowych i modernizacyjnych, naczelniczka wydziałów, a także krajowa korespondentka CAF, delegatka do Europejskiej Sieci Administracji Publicznej, Komitetu ds. Zarządzania Publicznego OECD oraz Obserwatorium Innowacji Sektora Publicznego OECD. Posiada również doświadczenie w takich obszarach jak kształtowanie struktury i organizacji pracy urzędu, elektronizacja obiegu dokumentów czy budowa systemu zapewnienia ciągłości działania.

Jest magistrem psychologii ze specjalizacją z psychologii organizacji i pracy. Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu edukacji. Dodatkowo podnosiła swoje umiejętności uczestnicząc w kursie Kształcenie Liderów Administracji w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się na modernizacji usług publicznych oraz cyfryzacji procesów administracyjnych.

Monika Rzepecka

Urzędnik służby cywilnej od 2003 roku. Absolwentka technologii żywności i żywienia człowieka w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, politologii na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Ukończyła program kształcenia menadżerskiego ARGO Top Public Executives realizowany przez IESE Business School i KSAP oraz Program Synergia organizowany przez KSAP dla urzędników wysokiego szczebla Europy Środkowej i Wschodniej.

Uczestniczyła w programie szkoleniowym  dla kobiet menedżerów w administracji publicznej organizowanym przez Urząd Służby Cywilnej oraz prowadziła następnie, jako trenerka wewnętrzna, szkolenia w urzędach administracji rządowej.

Posiada doświadczenie we współpracy międzynarodowej. Podczas pracy w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego kierowała między innymi Departamentem Spraw Europejskich
i Współpracy Międzynarodowej oraz reprezentowała Polskę w  wielu gremiach unijnych Komisji Europejskiej, odpowiedzialnych za politykę naukową w zakresie rolnictwa, żywności
i biogospodarki. Podczas kształcenia w KSAP odbyła staż w Federalnym Ministerstwie Ochrony Konsumentów, Wyżywienia i Rolnictwa w Niemczech.

Doświadczenie w zarządzaniu zespołami i zasobami zdobywała pełniąc funkcje Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a następnie Zastępcy Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Obecnie Dyrektor Generalny w Głównym Inspektoracie Ochrony Roślin i Nasiennictwa. 

Promuje ideę służby cywilnej i dzieli się doświadczeniami poprzez współpracę z KSAP
w programie mentoringowym mającym na celu zapewnienie wsparcia słuchaczom
w zaplanowaniu satysfakcjonującej ścieżki rozwoju zawodowego, w tym jak najlepszym wykorzystaniu ich potencjału, predyspozycji, wykształcenia w pracy w administracji państwowej. Odznaczona w 2025 roku Odznaką Honorową za Zasługi dla Służby Cywilnej.

Sławomir Wysocki

BIO w zakładce prezentacje

MINIWARSZTATY

Miniwarsztat 1: Budowanie ładu projektowego i procesowego w organizacjach sektora publicznego.

W ramach warsztatu wykorzystane zostanie doświadczenie zarządzania procesami oraz zarządzania projektami do przygotowania założeń wprowadzenia lub doskonalenia ładu organizacyjnego w wymiarze sprawności operacyjnej. Czym jest ład procesowy i projektowy? Jak powiązać wymiar struktury zadań, struktury organizacyjnej, zakresów odpowiedzialności oraz finansowy w spójne źródło informacji zarządczej? Jak mierzyć sprawność, żeby nie uśmiercić sprawności? Warsztat składać się będzie z krótkiego wprowadzenia do zagadnienia oraz warsztatu prowadzonego w kilkuosobowych grupach.

Warsztat poprowadzi:

prof. Jacek Strojny

Profesor uczelni, kierownik Zakładu Zarządzania Projektami na Wydziale Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej, Prezes Zarządu Central European Institute of Management. Autor ponad 150 prac naukowych z zakresu zarządzania systemowego, zarządzania rozwojem terytorialnym, analiz wielokryterialnych oraz przedsiębiorczości i innowacji. Współpracuje z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami sektora publicznego. Zarządzał lub był zaangażowany w ponad 120 projektów. Jest m.in. asesorem Polish Project Excellence Award, członkiem Rady Programowej International Project Management Association, konsultantem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w zakresie wdrażania metodyki zarządzania projektami w sektorze rządowym oraz ekspertem Związku Miast Polskich, w zakresie metodyki Systemu Monitorowania Usług Publicznych. Specjalizuje się we wdrażaniu systemowego podejścia procesowo-projektowego w różnych organizacjach. 

Miniwarsztat 2: Jak planować, mierzyć efektywność i usprawniać procesy w instytucjach publicznych?

Chcemy przekonać uczestników, że warto patrzeć na zadania realizowane w instytucjach sektora publicznego przez „procesowe okulary”. Widzieć, że te zadania to nie tylko lista z regulaminu organizacyjnego jednego biura/departamentu, ale ciąg wielu zadań naszych i nie naszych. Trzeba znać i rozumieć zmienność swoich procesów. Trzeba umieć identyfikować miejsca w jakich proces może się nam „wyłożyć”. Trzeba mieć pod ręką kilka narzędzi pomiarowych, które pozwolą z odpowiednim wyprzedzeniem uchwycić nadchodzący kryzys, ale i dadzą sygnał, że zmierzamy do pożądanego rezultatu.

Przyjrzymy się kilku narzędziom jakie ma sektor publiczny i sprawdzimy jak inaczej spojrzeć na ich wykorzystanie. Uczestnicy będą mieli okazję analizy realizowanych przez siebie procesów z zastosowaniem kilku narzędzi z obszaru zarządzania jakością. 

Warsztat poprowadzi:

Sławomir Wysocki

BIO w zakładce prezentacje

Miniwarsztat 3: Jak zwiększyć sprawność i efektywność instytucji publicznych przy współpracy z audytorem wewnętrznym?

Warsztat adresowany jest do osób zarządzających oraz audytorów wewnętrznych. W  trakcie warsztatu spróbujemy wspólnie odpowiedzieć na pytania: w jaki sposób zwiększyć użyteczność i skuteczność funkcji audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz jakie metody i techniki audytowe mogą skutecznie wspomagać usprawnianiu procesów w instytucjach publicznych? Zaczniemy od zastanowienia się, jakie są oczekiwania kierowników jednostek i audytorów wewnętrznych, a także zaprojektujemy zestaw odpowiednich narzędzi, które mogą na nie odpowiadać. Opracujemy pomysły, które możemy zastosować w codziennej pracy i podzielimy się dobrymi praktykami.

Warsztat poprowadzi:

Marzena Kujawa

BIO w zakładce paneliści

ZGŁOSZENIA

Zgłoszenia na spotkanie i warsztaty przyjmujemy za pośrednictwem formularza rejestracyjnego. Link do formularza. Link będzie aktywny do 27 marca 2025 r. (do godz. 16:00), po tym terminie rejestracja zostanie zakończona.

Miejsca na warsztatach są limitowane. Osoby zarejestrowane na miniwarsztat otrzymają potwierdzenie udziału najpóźniej na 1 dzień przed datą wydarzenia. Prosimy, aby rejestrować się tylko na jeden miniwarsztat.

Udział w spotkaniu i miniwarsztacie jest bezpłatny.